Thursday, September 29, 2011

ប្រភព​បុ​រេ​អង្គរ​នៃ​ព្រះ​សិ​អារ្យ​មេ​តេ​យ្យ​ខ្មែរ​

  ​រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ អ្នក​ស្រាវ​ជាវ​បរទេស​ដោយឡែក​សៀម ចាត់ទុកថា ចម្លាក់​បុរាណ​ទាំង​ប៉ុន្មាន តំណាង​ព្រះ សិ​អារ្យ​មេ​តេ​យ្យ ដែល​គេ​បាន​រកឃើញ​នៅក្នុង​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ជាពិសេស​ក្នុង​ភូមិភាគ​ឦសាន គឺជា​សិល្បៈ​ខ្មែរ តែ​បានទទួល ឥទ្ធិពល​ពី​សិល្បៈ​មន​ឬ​ជួនកាល​ជា​សិល្បៈ​មន​តែម្តង ដែល​ត្រូវបាន​រលត់​សង្ខា​នៅ​ចុង​ស​.​តទី​១៣ ដើម​ស​.​តទី​១៤ ដោយ​វាតទី និយម​របស់​នគរ​សុខោទ័យ និង​អយុធ្យា ។ មាន​អ្នកនិពន្ធ​ខ្លះទៀត ថែមទាំង​ហ៊ាន​ប្រកាសថា ពុទ្ធបដិមា​កម្ម​ខ្មែ​បែប​មហាយាន ទាំងនោះ គឺជា​សិល្បៈ​របស់​នគរ​ចនសៈ ដែលជា​រដ្ឋ​ឯករាជ ឬ ស្វយ័ត​មួយ​ដែល​មិនមែនជា​ខ្មែរ ។ ព្រោះ​រដ្ឋ​ចនសៈ​នេះ ស្ថិតនៅ “​ក្រៅ​រាជធានី​ប្រទេស​កម្ពុជា​” ទោះបី​នគរ​នេះ​បាន​ប្រើប្រាស់ ឬ​និយាយ​ភាសា​ខ្មែរ​និង​ចេះ​និយម​ភាសាសំស្ក្រឹត​ក៏ដោយ ។​
​    ​ថ្វីត្បិតតែ​សេចក្តី​អះអាង​ខាងលើនេះ ត្រូវបាន​លោក ប័​ស្សឺ​លី​យេ ច្រានចោល​ក៏ដោយ មុនពេល​លោក​ចែក​ឋាន លោក​បានបញ្ជាក់​យ៉ាង​ត្រឹមត្រូវ​ថា ខេត្ត​នគររាជ​សីមា ក៏ដូចជា​ខេត្ត​បុរីរម្យ គឺជា​ភាគ​មួយ នៃ ចក្រភព​កម្ពុជទេស យ៉ាង​ប្រាកដ ។ ជា​អកុសល លោក​ពុំទាន់​បាន​វែកញែក​ជាក់លាក់​នៅឡើយ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត លោក​ក៏​ពុំបាន​បង្ហាញ​នូវ ភស្តុតាង​ណាមួយ​ជា​ចម្លាក់​បុរាណ​បុ​រេ​អង្គរ ដែល​គេ​បាន​ជួបប្រទះ​នៅ​កម្ពុជា ឬ​នៅ​វៀតណាម​ខាងត្បូង​ជាដើម ដើម្បី​ជាការ​បំ​ភ្លឹ​អំពី​បញ្ហា​ខាងលើនេះ​នៅឡើយ​ដែរ ។ ដូច្នេះ មាន​ប្រវត្តិវិទូ​តិច​ណាស់ ដែល​បាន​ជ្រាប​អំពី​បញ្ហា​សាំញ៉ាំ​នេះ ហើយ​រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ នៅតែមាន​ភាព ច្របូកច្របល់​ដដែល ។

នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម (Cf. Le Thi Lien), អង្គរបុរី​កម្ម​សិទ្ធ​ឯកជន (​ថត ២០០៩)​

​     ​ថ្មីៗ​នេះ​កង្វះខាត​នៅតែមាន ឧទាហរណ៍​ជាក់ស្តែង ការស្រាវជ្រាវ​របស់​ឧ​រៃ​ស្រី ( Cf. ឧ​រៃ​ស្រី វរៈ​សារិន ២៥៤៥ “ ព្រះ​បដិមា​កម្ម​សំរឹទ្ធ​ថ្មី រកឃើញ​ថ្មី​មកពី​បាន​ផាយ របស់​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ព្រះ​នគរ ” ប្រជុំ​អត្ថបទ​ខ្មែរ​បោះពុម្ព ក្រុម​បុរាណវិទ្យា មហា​វិទ្យា​សិល្បៈករ ថ្ងៃ​អង្គារ ទី​៨ ខែតុលា ពុទ្ធសករាជ ២៥៤៥, បាងកក​) នៅតែ​គ្មាន​តម្លាភាព ហើយ​ពុំ​ប្រកបដោយ​លក្ខណៈ ជា​វិទ្យាសាស្ត្រ ដែល​គេ​អាច​ទទួលយកបាន​នៅឡើយ ។​
​    ​សូមជម្រាបថា នៅ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ គេ​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ខាងលើនេះ មួយ​ព្រះអង្គ​ដែរ ដែល​បានមកពី​ខេត្ត​បុរីរម្យ ដូច​ករណី​ចម្លាក់​មួយចំនួនទៀត ដែលជា​កម្មសិទ្ធិ​របស់​សារមន្ទីរ​ហ្គី​មេ និង​សារមន្ទីរ​នៅ​សហរដ្ឋអាមេរិក​ជាដើម ។ ចំពោះ​ពុទ្ធបដិមា​បុ​រេ​អង្គរ​ទាំងនោះ​ផ្ទុយ​ពី​នៅ​ថៃ គេ​ចាត់ទុកថា​ជា​សិល្បៈ​ខ្មែរ​មុន​អង្គរ​សុទ្ធសាធ ។​
​    ​ដូចនេះ ជាទូទៅ​អ្នកប្រាជ្ញ​បរទេស ហាក់ដូចជា​បានបញ្ជាក់​ប្រភព​ខ្មែរ នៃ​ចម្លាក់​សំរឹទ្ធ​ទាំងនោះ​រួចស្រេច​ទៅហើយ គឺ​មិនគួរ​ឲ្យ​សង្ស័យ​ឡើយ ។ ប៉ុន្តែ​បញ្ហា​ដែល​ចោទ​នៅទីនេះ គឺថា​តើ ក្នុងករណី​ណា​ដែល​យើង​អាច​និយាយបានថា សិល្បៈ​ខ្មែរ​បែប​មហាយាន​ខាងលើនេះ មិន​បានទទួល​ឥទ្ធិពល​ពី​សិល្បៈ​មន  ។ តើ​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា ក៏ដូចជា​នៅក្នុង​ដែនដី​សន្ត​កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន ដែល​សព្វថ្ងៃ បានក្លាយ​ទៅជា​ប្រទេស​វៀតណាម​ខាងត្បូង​នោះ យើង​មាន​ចម្លាក់​ព្រះ​ស្រី​អារ្យ​ម​ត្រ័យ ដូច​នៅ​ខេត្ត​បុរីរម្យ ឬ រ៉​យ អែ​ត​នៅ​ប្រទេស​សៀម​បច្ចុប្បន្ន​ដែរឬទេ ?

ព្រះ​ស្រី​អាមៃ​ត្រ័យ​, បុរីរម្យ (Cf.Bunber and. Latchford, USA និង​សារមន្ទីរ​ហ្គី​មេ​)

​     ​គប្បី​ជ្រាបថា ជនជាតិខ្មែរ​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម ( Cf. Le Thi Lien, 2006, Buddhist and Hindu Art in the cuu Long River Delta . Vietnam ) និង កម្ពុជា​បច្ចុប្បន្ន ជាពិសេស​នៅក្នុង​ខេត្តតាកែវ បាន​ប្រារព្ធ​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា​មហាយាន តាំងពី​សម័យ​នគរ​ភ្នំ ម្ល៉េះ ហើយ​ការបូជា​ព្រះ​ពោធិសត្វ​អង្គ​នេះ ត្រូវបាន​គូសបញ្ជាក់​តាមរយៈ​បដិមា​កម្ម​មួយចំនួន​ដែល​គេ​បាន​រកឃើញ ហើយ​សព្វថ្ងៃ​ត្រូវបាន​តម្កល់ នៅ​សារមន្ទីរ​ជាតិ​ភ្នំពេញ ។ យើង​អាច​លើក​ជា​ឧទាហរណ៍ នូវ​ចម្លាក់​មេ​ត្រ័យ នៅ​ស្រុក​ទ្រង់​ឌៀង ខេត្ត វិញ​ឡុង (Cf.Malleret,L.,1963 , Le Cibassac, PEFEO,vol XlIII, & XXXVIII) នៅ​ប្រាសាទអកយំ ខេត្តសៀមរាប​ជាដើម ដើម្បី​ចង្អុលបង្ហាញ​នូវ​ភាព​រីកចំរើន នៃ សាសនា​ខាងលើនេះ ។ ការរកឃើញ​នូវ​ចម្លាក់​ថ្មីៗ​មួយចំនួនទៀត នៅ​ខេត្តកំពង់ស្ពឺ ក៏​ជា​សក្ខីកម្ម​បន្ថែម​ថ្មី​មួយទៀត​បង្ហាញថា ផ្ទុយ​ពី​អ្នក​ប្រវត្តិវិទូ​ថៃ ដែលមាន​ការយល់ច្រឡំ​ថា ការហូរចូល​នៃ​សិល្បៈ​បែប​មហាយាន​នេះ ពី​មជ្ឈមណ្ឌល​ឥណ្ឌា​នានា ត្រូវបាន​ជ្រួត​ជ្រាបចូល​កំពង់ផែ​អូរ​កែវ​មុនគេ ហើយពី​ទីនេះ ក៏បាន​លាតសន្ធឹង​បន្តិច​ម្តងៗ​រហូតដល់​ខេត្តតាកែវ កំពង់ស្ពឺ សៀមរាប​អង្គរ សិរី​សោ​ភ័​ណ្ឌ ខេត្ត​សុ​រិ​ន្ទ្រ និង​បុរីរម្យ​ទៅវិញ​ទេ ។ មានន័យថា ក្នុងដំណាក់កាល​ដំបូង ខ្មែរ​មិនទាន់​បានទទួល​នូវ​ឥទ្ធិពល​ពី​បងប្អូន​មន ដែល​រួម​ឈាមជ័រ​ជាមួយ​ខ្មែរ​យើង​នៅឡើយ​ទេ ។​
​    ​ដូចនេះ គួរ​កំណត់​សម្គាល់ថា ចរន្ត​លទ្ធិ​មហាយាន ពុំបាន​ហូរ​ចូល​ពី​ឈូង​សមុទ្រ​សៀម ឬ​ពី​ទីក្រុង​អ៊ូ​ថង ដែល​ស្ថិតនៅ​វាលទំនាប​នៃ​ដង​ទន្លេ​ចៅ​ប្រា​យ៉ា ហើយ​បាន​ជ្រួតជ្រាប​លាតសន្ធឹង​ដល់​ខេត្ត​សុ​រិ​ន្ទ្រ បុរីរម្យ បាត់តំបង សៀមរាប​អង្គរ នោះទេ ទោះបីជា​នៅ​តំបន់​ទាំងនោះ ចម្លាក់​បែប​មហាយាន​ជាច្រើន​ត្រូវបាន​គេ​ជួបប្រទះ​ក៏ដោយ ។ ជាការ​ពិតណាស់ បើ​គេ​ទទួលស្គាល់​ហេតុការណ៍​នេះ ទស្សនៈ​របស់​អ្នកស្រាវជ្រាវ​ថៃ ដែល​មិនបាន​ពន្យល់​ប្រភព នៃ សិល្បៈ​បែប​មហាយាន​ខាងលើនេះ យ៉ាង​ជាក់ច្បាស់ ហើយ​អ្វីមួយ​ជាការ​ខុសឆ្គង ខាង​ទស្សនៈទាន​ផ្ទុយ​នឹង​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នោះ ពុំ​ត្រូវបាន​ទទួលស្គាល់ថា ត្រឹមត្រូវ​ពី​មតិ​អន្តរជាតិ ម្តងណា​ឡើយ​( Cf. Bunker and Latchford, 2004. Adoration and Glory-The Golden Age of Khmer Art, Chicago )
​    ​ជាការ​ពិតណាស់ បើសិនជា​គេ​ថា សិល្បៈ​បែប​មហាយាន​ខាងលើនេះ ជា​ឥទ្ធិពល​របស់​មន​សុទ្ធសាធ ចុះ​ហេតុអ្វី​បែរ​ជាមាន​ចម្លាក់ ព្រះ​ស្រី​អារ្យ​មេ​ត្រ័យ​ដូចគ្នា​ទាំងស្រុង ទាំង​លក្ខណៈ​បុគ្គល​នៃ​ចម្លាក់ ដូចជា​នៅ​កម្ពុជា​ក្រោម និង​នៅ​ខេត្តកំពង់ស្ពឺ និង​តាកែវ​ទៅវិញ ? បើ​យើង​ទទួលស្គាល់ថា សិល្បៈ​បុ​រេ​អង្គរ​នៅ​ថៃ ជា​ឥទ្ធិពល​របស់​សិល្បៈ​មន ទាំងនេះ​មានន័យថា ឥទ្ធិពល​នៃ វប្បធម៌​មន លើ​សិល្បៈ​ចេនឡា ( ពីស​.​តទី​៦ ដល់ទី​៨ ) មិន​សម​ហេតុផល​ឡើយ ហើយ​គឺ​ក្នុងករណី​នេះហើយ ដែល​យើង​ត្រូវតែ​តម្រូវ​ទស្សនៈ​ដែល​ឈរលើ​មតិ​ជាតិនិយម​ជ្រុល ខាងលើនេះ ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

No comments:

Post a Comment