Thursday, September 29, 2011

ប្រាសាទ​ស្វាយ​អៀ នៅ​ខេត្តកំពង់ធំ​

    ​ស្ថិតនៅលើ​ទួល​មួយ​ហ៊ុមព័ទ្ធ​ដោយ​គូ​ទឹក ប្រាសាទ​ស្វាយ​អៀ គឺជា​ប្រាសាទ​មួយ ដែល​ត្រូវបាន​សាងសង់ឡើង​នៅ​សតវត្ស​ទី​១០ នៃ​គ​.​ស ហើយ​មាន​ចម្ងាយ​ប្រមាណ​ជា​៤៣ គ​.​ម នៅ​ទិស​ខាងជើង​ឆៀង​ខាងលិច នៃ ទី​រួម​ខេត្តកំពង់ធំ​បច្ចុប្បន្ន ។​

ទិដ្ឋភាព ​រួម​នៃ​ទីតាំង​ប្រាសាទ មើល​ពីលើ​អាកាស (Google Earth) និង គូ​ទឹក​ជុំវិញ​ប្រាសាទ ចេញពី : B. Bruguier et J. Lacroix, 2010 – Sambor Prei Kuk et le bassin du Tonle Sap, Guide archeoloique du Cambodge Tome II
    ​ការចុះ​ស្រាវជ្រាវ​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ប្រាសាទ​ស្វាយ​អៀ​ពី​ដើម​មាន​ប្រាសាទ​ឥដ្ឋ​ចំនួន​ទៅ​៣ រាង​៤​ជ្រុង​ស្មើ តែ​ឥឡូវនេះ នៅសល់​តែមួយ គឺ​ប្រាសាទ​កណ្តាល បែរមុខ​ទៅ​ទិសខាងកើត​ដូច​ព្រះវិហារ​មួយ ដែល​ស្ថិត​នៅមុខ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ខាងលើនេះ ។ យើង​បាន​រកឃើញ​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៩៣ (​ខណៈដែល​តំបន់​នេះ​នៅមាន​អសន្តិសុខ​នៅឡើយ​ដោយ​ខ្មែរក្រហម​) នូវ​ផ្តែរ​មួយចំនួន​គួរ​ឲ្យ​ចាប់អារម្មណ៍ ដែល​មកពី​ប្រាង្គ​នៅ​ទិស​ខាងជើង និង​ខាងត្បូង ដែល​បាន​បាត់បង់​ទៅហើយ ។​

ទិដ្ឋភាព​រួម​នៃ​ប្រាសាទ​ស្វាយ​អៀ​ទិស​ខាងត្បូង និង សសរ​ពេជ្រ​នៅ​ទិសខាងកើត (​ម​.​ត ២០០១)

​     ​ជាទូទៅ​ទ្រង់ទ្រាយ​នៃ​ប្រាង្គ​កណ្តាល​នេះ នៅ​រក្សាបាន​លក្ខណៈ​ដើម​របស់ខ្លួន​ថ្វីត្បិតតែ​ខឿន​ត្រូវ​កប់​ក្នុង​ដី​ ក៏ដោយ ។ ដូច​ប្រាសាទ​នានា នា​សម័យ​នោះដែរ ក្បាច់​ផ្តែរ​ប្រអប់ទ្វារ និង​សសរ​ពេជ្រ រាង​៨​ជ្រុង​ធ្វើ​អំពី​ថ្មភក់ ។​    ​

ក្បាច់​រា​ហ៊ូ​នៅលើ​ផ្ទាំង​ផ្តែរ បា​ល័​ង្ក​ក្នុង​ប្រាសាទ និង ក្បាច់​ផ្តែរ​មើល​ពី​ចំហៀង (​ម​.​ត ២០០១)

​     ​ក្រៅពីនេះ យើង​ក៏​ដឹង​ទៀតថា មាន​បារាយណ៍​មួយ​យ៉ាង​ធំ ទំហំ​ប្រមាណ​ជា​២២០​គុណ​១៥០​ម៉ែត្រ ។ ត្រង់នេះ​ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​និយាយបានថា ដូនតា​ខ្មែរ​សម័យអង្គរ​ពិតជា​បាន​ប្រើ​ទឹក​ពី​បារាយណ៍​នេះ ដើម្បី​មូលហេតុ​កសិកម្ម ។ យ៉ាងណាមិញ​ទឹកដី​ក្នុង​តំបន់​នេះ ក៏​ពិត​ជាមាន​ប្រជាជន​រស់នៅ​យ៉ាង​កុះករ​ដែរ ។​

ក្បាច់​ផ្តែរ​លំអ​ដោយ ព្រះឥន្ទ​ជិះ​ដំរី និង​ព្រះ​ពុទ្ធអង្គ​កំពុង​សមាធិ (​ម​.​ត ២០០១)

​     ​ដោយសារតែ​ចម្លាក់​ផ្តែរ​ចំនួន​៣ ដែល​សព្វថ្ងៃ​ត្រូវបាន​ត​ម្ត​ល់​ក្នុង​ព្រះវិហារ នៃ វត្ត​ស្វាយ​អៀ នេះ ពាក់ព័ន្ធ​ទៅនឹង​ទេវ​កថា​ព្រហ្មញ្ញសាសនា យើង​អាច​និយាយបានថា ក្រុម​ប្រាសាទ​ស្វាយ​អៀ ជាពិសេស​ប្រាង្គ​កណ្តាល បង្ហាញ​ពី​ការបូជា​ព្រះ​ឥន្ទ្រាធិរាជ ។ មានន័យថា វត្តមាន​របស់​ចម្លាក់​ព្រះឥន្ទ្រ​ជិះ​លើ​ដំរី ដែលជា​ប្រធានបទ​របស់​ក្បាច់​ផ្តែរ ទាំង​៣​មិនមែនជា​រឿង​ចៃដន្យ​ឡើយ ប៉ុន្តែ​វា​ទាក់ទិន​ទៅនឹង​ការ​បដិបត្តិ​ព្រះអាទិទេព​អង្គ​នេះ ដើម្បី​ជៀសវាង​គ្រោះថ្នាក់​មហន្តរាយ​ទាំង​ផ្លូវកាយ ទាំង​ផ្លូវចិត្ត និង​ដើម្បី​បានទទួល​នូវ​ភ្លៀង​សម្រាប់​កសិផល​ក្នុងសង្គម ។ កុំភ្លេចថា រហូតដល់​សព្វថ្ងៃ​អ្នកស្រុក​ខ្មែរ​នៅតែ​មានជំនឿថា សត្វ​ដំរី​តំណាង​ឲ្យ​ទឹកភ្លៀង​ដោយ​ពុំមាន​សត្វ​ណា​មានគុណ​សម្បត្តិ​ពិសេស​ ជាង​សត្វ​នេះ​ទេ ដែល​អាច​នាំមក​នូវ​ភាព​ផូរផង់ ។​

ចម្លាក់​ក្បាច់​ផ្តែរ និង​រូប​ផ្តែរ​ពង្រីក​នៅក្នុង​ព្រះវិហារ (​ម​.​ត ២០០១)

​     ​ជាថ្មី​ម្តងទៀត សូម​រំលឹកថា ចម្លាក់​ផ្តែរ​ទាំងនេះ ពិតជា​បង្ហាញ​ប្រាប់​យើង​អំពី​ប្រព័ន្ធ​ជំនឿ​សាសនា​យ៉ាង​ប្រាកដ ដែលមាន​លក្ខណៈ​ធំ​ទូលាយ​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ នា​សម័យអង្គរ ។​

ក្បាច់​ផ្តែរ​នៅក្នុង​ព្រះវិហារ (​ម​.​ត ២០០១)

​     ​ជា​អវសាន ចំណុច​ជា​វិជ្ជមាន​មួយទៀត ដែល​យើងគប្បី​​បញ្ជាក់​នៅទីនេះ​ដែរ​គឺ ដោយសារតែ​នៅលើ​ចំហៀង​នៃ​ក្បាច់​ផ្តែរ ប្រាង្គ​កណ្តាល មាន​ចម្លាក់​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​កំពុង​សមាធិ ទើប​យើង​អាច​និយាយបានថា ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ត្រូវបាន​ប្រារ​ព្ឋ​ប្រតិបត្តិ​ជាមួយ​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធសាសនា ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

No comments:

Post a Comment