Thursday, September 29, 2011

ការកែប្រែ​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាសាទខ្មែរ​ទៅជា​ព្រះ​ធាតុ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ និង​លាវ​

​ក្នុងចំណោម​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាសាទខ្មែរ​ទាំងអស់ ដែល​បុព្វការី​ជន​ខ្មែរ​បាន​បន្សល់ទុក​នៅក្នុង​អតីត​ចក្រភព​កម្ពុជទេស សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ប្រាសាទ​បុ​រេ​អង្គរ និង អង្គរ​មួយចំនួន​នៅ​ប្រទេស​ថៃ និង លាវ បច្ចុប្បន្ន​ត្រូវបាន​ផ្លាស់ប្ដូរ​ទម្រង់​ទៅជា​ព្រះ​ធាតុ (​ប្រាះ​ថា​ត​) ឬ វត្ត​អារាម​ទៅវិញ ។ អំពី​បាតុភូត​សង្គម​នេះ គេ​ពន្យល់បាន​ដោយ​ងាយ ដោយសារ​មូលហេតុ ពីរ​យ៉ាង​៖
​    ​ទី​១. ស្ថិតនៅ​ទីប្រជុំជន​ផ្លូវ​កាត់​គ្នា ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ដែល​ពីមុន​ត្រូវបាន​កសាងឡើង ដើម្បី​ជាទីគោរព​សក្ការៈ​ចំពោះ​ព្រះអាទិទេព នៃ ព្រហ្មញ្ញសាសនា ឥឡូវនេះ​ក្រោយពី​ឱនភាព​នៃ​វប្បធម៌​សំស្ក្រឹត​បណ្ដាលមកពី​ការផ្លាស់ប្ដូរ​ សាសនា ពី​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ទៅ​ព្រះពុទ្ធសាសនា ស​.​ត​. ទី​១៣-១៤ បានក្លាយ​ទៅជា​ពុទ្ធ​សាសន​ដ្ឋា​ន​ទៅវិញ ។ ដូច្នេះហើយ គោលការណ៍​សមស្រប​នឹង​បរិបទ​សង្គម​វប្បធម៌ ដែល​តម្រូវ​ឲ្យ មានការ​ផ្លាស់ប្ដូរ​ទម្រ​ង់​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​បែប​ព្រាហ្មណ៍​និយម ជាពិសេស​នៅ​តំបន់​ណា​ដែលមាន​ការរីកចំរើន​ផ្នែក​សេដ្ឋកិច្ច ពោល​គឺមាន​សហគមន៍​យ៉ាង​កុះករ ។​
​    ​ទី​២. នៅក្នុង​ទំព័រ​ប្រវត្តិសាស្ដ្រ​របស់​កម្ពុជា ទឹកដី​ខ្មែរ​មួយ​ភាគ​ធំ​ដែល​ត្រូវបាន​បាត់បង់ រួមមាន​ប្រាង្គ ប្រាសាទខ្មែរ​មួយចំនួន​ផង​នោះ យើង​សង្កេតឃើញថា មាន​បំ​រែ​ទម្រង់​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ​ឲ្យ​ក្លាយទៅជា​ព្រះ​ធាតុ ឬ វត្ត​អារាម​បែប ថេរវាទ​ទៅវិញ ដោយ​ជនជាតិ​ថៃ និង លាវ ក្នុងឋានៈ​អ្នកកាន់កាប់​ថ្មី នៃ ដែនដី​ចាស់ ។ ទោះជា​ការបាត់បង់​ទម្រង់​ដើម នៃ ប្រាសាទខ្មែរ​មួយចំនួន គឺជា​ផលវិបាក​នៃ​ការស្វែងយល់​អំពី​ប្រវត្តិ​សិល្បៈ​បុរាណ​ក្ដី ក៏ប៉ុន្តែ​ភាគច្រើន​គេ​អាច​ដឹងថា សមាសភាព​ស្ថាបត្យកម្ម​ណាមួយ​ជា​របស់​ខ្មែរ ហើយ​មួយណា​ទៀត​ជា​សិល្បៈ ស្ថាបត្យកម្ម​របស់​ថៃ ឬ លាវ តាម​ការសិក្សា​វិភាគ​យ៉ាង​ល្អិតល្អន់ ។
​ខាងលើនេះ គឺជា​ការកត់សម្គាល់​ជាទូទៅ សម្រាប់​ព្រះរាជាណាចក្រ​កម្ពុជា ថៃ ប្រទេស​លាវ និង វៀតណាម​ខាងត្បូង ។​

អតីត ​ប្រាសាទ​សម័យ​ចេនឡា​បានក្លាយ​ទៅជា​ប្រាះ​ថា​ត​លាវ នៅ​ខេត្ត​សុវណ្ណ​ខេត្ត (​រូបថត ហ្គី​តូ​) និង វត្ត​ព្រះ​ធាតុ​ភ្នំ នៅ​ខេត្ត​នគរ​ភ្នំ (​ឯកសារ​នាយកដ្ឋាន​វិចិត្រសិល្បៈ​ថៃ​)​

​    ​ដូចជា​នៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ដែរ បម្រែបម្រួល​របស់​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ​នៅ​បរទេស ដែល​ត្រូវបាន​កើតឡើង​ចាប់តាំងពី​សតវត្សរ៍ ទី​១៣ និង​១៤ មក មាន​ទ្រង់ទ្រាយ​ធំ អនុវត្ត​ឡើង​តាម​តម្រូវការ​នយោបាយ វប្បធម៌ និង​បច្ចេកទេស​របស់​ប្រជាជន​ចំណូល​ថ្មី ។ ប៉ុន្តែ​គេ​អាចបែងចែក​ជា​ពីរ​ផ្នែក​គឺ ផ្នែក​ខាងក្រៅ និង​ផ្នែក​ខាងក្នុង​ប្រាសាទ​ដែល​បាន​កើតឡើង​តាម​ការវិវត្ត​របស់​ស​ង្គ​ម ។​
​     ​សូម​រំលឹកថា ប្រាសាទខ្មែរ​នា​សម័យ​បុ​រេ​អង្គរ​ភាគច្រើន គឺជា​សំណង់​ធ្វើ​អំពី​ឥដ្ឋ​មាន​រាង​បួន​ជ្រុង​ស្មើ ឬ ៤​ជ្រុង​ទ្រវែង ហើយ​មាន​ជា​ថ្នាក់ៗ តូច​លើ ធំ​ក្រោម មាន​ទ្វារ​មួយ​បែរ​ទៅ​ទិសខាងកើត ហើយបី​ទៀត​បិទ​ដែលជា​ទ្វារបញ្ឆោត ។ ក្នុងការ​ជួសជុល​ស្ថាបត្យកម្ម​ខ្មែរ ជនជាតិ​ថៃ និង លាវ គ្រាន់តែ​បន្តុប​បន្ថែម​នូវ​ក្បាច់ក្បូរ​ធ្វើ​អំពី​បាយអ​តែប៉ុណ្ណោះ ព្រមទាំង​បន្ថែម​កំពូល​មួយ ដែលមាន​រាង​ស្រួច​នៅ​ពីលើ​ឲ្យ​ទៅជា​ព្រះ​ចេ​តី​យ៍ ឬ​ព្រះ​ធាតុ ។​
​    ​ឧទាហរណ៍​មួយ ក្នុងចំណោម​ឧទាហរណ៍​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការកែប្រែ​ទម្រង់​ប្រាសាទខ្មែរ​ឲ្យ​ ក្លាយទៅជា​ព្រះ​ធាតុ ដើម្បី​បង្ហាញ​អំពី​យន្តការ​នេះ គឺ​ព្រះ​ធាតុ​ជើង​ជុំ (​ប្រាះ​ថា​ត​ឆើ​ង​ឆុំ​) សតវត្សរ៍​ទី​១១ នៅក្នុង​សកល​នគរ នៅ​ប្រទេស​ថៃ​បច្ចុប្បន្ន ។ តាមពិត ប្រាសាទ​នេះ គឺជា​ឧទាហរណ៍​មួយ​ក្នុងចំណោម​ឧទាហរណ៍​ដ៏​ប្រសើរ​ឯទៀត ដែល​យើង​បាន​ជួបប្រទះ​តាម​អាណាខេត្ត​នានា នៃ ព្រះរាជាណាចក្រ​ថៃ បច្ចុប្បន្ន ។ យ៉ាងណាមិញ យើង​ក៏​អាច​លើក​ករណី​ប្រាសាទព្រះធាតុ​ភ្នំ (​ប្រាះ​ថា​ត ផៈ​នុំ​) ផងដែរ ។​
​    ​ប្រសិនបើ​យើង​មើល​ពី​ចំងាយ ព្រះ​ធាតុ​ថៃ ឬ លាវ​នោះ ទាំង​មាន​លក្ខណៈ​មិន​ខុសប្លែក​ពី​ព្រះ​ធាតុ​ដទៃៗ នៃ​ប្រទេស​លាវ​ឡើយ ដោយ​នេះ​ជាការ​វិវត្តន៍​ធម្មតា ។​
​    ​ដូច្នេះ យើង​អាច​ពន្យល់ថា ព្រះ​ធាតុ​ខាងលើនេះ​ពិតជា​បាន កើតចេញពី​ប្រាសាទខ្មែរ​យ៉ាង​ប្រាកដ ដោយ​កំពូល​ខាងលើ​មាន​រាង​ស្រួច ដូច​ព្រះ​ចេតិយ​ទៅវិញ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត បើ​យើង​ពិនិត្យ​ការតុបតែង​ក្បាច់ក្បូរ​ផ្នែក​ខាងក្រៅ​វិញ យើង​ក៏​ដឹង​ទៀតថា វា​មាន​លក្ខណៈ​ខុសប្លែក​ពី​សិល្បៈ​ខ្មែរ​ដែរ ដោយហេតុថា ជា​ស្នាដៃ​របស់​សិល្បករ ថៃ​-​លាវ ។​
​    ​អាស្រ័យ​ដោយហេតុ​នេះហើយ ទើបបានជា​ផ្នែក​ខាងក្នុង​នៃ​សំណង់​ព្រះ​ធាតុ ដែល​ពី​បុរាណកាល គឺជា​កន្លែង​តំកល់​នូវ​រូបសំណាក​ទេវរូប ឥឡូវនេះ​ត្រូវបាន​ជំនួស​ដោយ​ចម្លាក់​បែប​ពុទ្ធ​និយម​ទៅវិញ ។​
​    ​តាម​ឧទាហរណ៍​នៃ​ការផ្លាស់ប្ដូរ​ទម្រង់​សិល្បៈ​ខាងលើនេះ យើង​អាច​សន្និដ្ឋានថា ការមកដល់​នៃ​ជនជាតិ​អម្បូរ​ថៃ​-​លាវ ក្នុង​តំបន់ ពិតជា​ត្រូវបាន​អនុវត្ត​ឡើង​នូវ​ចុង​ស​.​ត ទី ១៣ ដើម​ស​.​ត ទី ១៤ នៃ​គ​.​ស ។  មានន័យថា កាលបរិច្ឆេទ​នៃ​ការតាំង​លំនៅស្ថាន​របស់​ប្រជាជន​ថៃ និង​លាវ​ក្នុង​តំបន់ ព្រមទាំង​ចំណាស់​នៃ​វិស័យ​ស្ថាបត្យកម្ម​របស់ខ្លួន គឺជា​ព្រឹត្តិការណ៍​ដ៏​ថ្មីថ្មោង​នៃ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​នៅ​អាស៊ីអាគ្នេយ៍​យើង​ នេះ ។
​ម្យ៉ាងវិញទៀត ដូច​បាន​ពោល​ខាងលើ យើង​ក៏បាន​សង្កេតឃើញ​ផងដែរ​ថា ការផ្លាស់ប្តូរ​និន្នាការ​សាសនា​នេះ គឺមាន​មិន​ត្រឹមតែ​នៅ​ប្រទេស​ថៃ ឬ​លាវ​តែប៉ុណ្ណោះ​ទេ តែ​ក៏​មាននៅ​ប្រទេស​កម្ពុជា​ផងដែរ ដូច​ករណី​ប្រាង្គ​កណ្តាល​នៃ​ប្រាសាទភ្នំជីសូរ ដែល​បច្ចុប្បន្ន​បានក្លាយ​ទៅជា​ព្រះ​ចេតិយ​មួយ​ដ៏​ពិសិដ្ឋ ជា​សក្ខីកម្ម​ស្រាប់ ។ ហើយ​បម្រែបម្រួល​ខាង​សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម និង​អត្ថន័យ​ដែល​យើង​អាច​រកឃើញ​ដោយ​វិធី​សិក្សា​ប្រៀបធៀប​ពាក្យ​ថា ថៃ​-​លាវ ផងដែរ ។ ពាក្យ​ប្រាះ​ថា​ត សៀម​-​លាវ ពិតជា​កើត ចេញពី​ពាក្យ​ពីរ​ម៉ាត់ គឺ​ព្រះ (​ពាក្យ​ខ្មែរ​) និង ធាតុ មកពី​សំស្ក្រឹត​-​បាលី ។
​    ​សរុបសេចក្ដី យើង​អាច​សង្កេត​ឥទ្ធិពល​នៃ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទខ្មែរ លើ​ព្រះ​ធាតុ (​ប្រាះ​ថា​ត​) ថៃ​-​លាវ ដោយ​មូលហេតុ​ខាងលើ ។ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

No comments:

Post a Comment