Thursday, September 29, 2011

​ប្រាសាទប្រែរូប

មូលហេតុ​នៃ​ការសាងសង់​ប្រាសាទប្រែរូប​នេះ​ឡើង គឺ​ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ចំពោះ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា ក៏​មែនពិត ក៏ប៉ុន្តែ​ទន្ទឹមនឹងនេះ ក៏​ដើម្បី​តម្កល់​អដ្ឋិធាតុ​របស់​ស្តេច ដែល​សាងសង់​គឺ ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន ផ្ទាល់ ដូច​វត្តមាន​របស់​ក្តា​មឈូស​ថ្ម​មួយ​ដ៏​ធំ ស្ថិតនៅក្រោម​ជើង​ជណ្តើរ​ខាងកើត​តួ​ប្រាសាទ ដែលជា​ភស្តុតាង ។​
​    ​ផ្ទាំងសិលា​ចារឹក​ជា​ភាសាសំស្ក្រឹត ដែល​លោក ហ្ស​ក ស៊ឺ​ដេ​ស បាន​សិក្សា​បាន​ឲ្យ​ដឹងថា ប្រាសាទ​នេះ ត្រូវបាន​កសាងឡើង​នៅ​ឆ្នាំ ៩៦១ ដោយ​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន ដ៏​មាន​ម​ហិ​ទ្ធិ​ឫទ្ធ ខ្លាំងក្លា​អស្ចារ្យ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត តាម​ខ្លឹមសារ​សិលាចារឹក​ខាងលើ យើង​ក៏បាន​ដឹង​ទៀតថា ស្តេច​អង្គ​នេះ ក៏បាន​ស្ថាបនា​លិង្គ​រាជ​ដ៏​ស័ក្តិ​សិទ្ធ​មួយ​ឈ្មោះ រា​ជេ​ន្ទ្រា​បាត្រ​ស្វរៈ តម្កល់​នៅ​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​កណ្តាល ។ រីឯ​ព្រះ​រូប​របស់​ទ្រង់​វិញ ដែលមាន​រូបភាព​ជា​ព្រះ​ឥសូរ ត្រូវបាន​តម្កល់​នៅ​ជើង​ប្រាសាទ​តាម​ជ្រុង​វិញ ។​

ប្រាសាទប្រែរូប (​ម​.​ត ១៩៩២) និង ប្លង់​នៃ​ប្រាសាទប្រែរូប​, ឯកសារ​បារាំង

​     ​សាងសង់ឡើង​អំពី​ឥដ្ឋ ហើយនឹង​ផ្ទាំង​ថ្មបាយក្រៀម ប្រាសាទប្រែរូប គឺជា​ប្រាសាទភ្នំ​ដ៏​សំខាន់​ជាងគេ​បំផុត ក្នុងអម្លុង ស​.​វ​ទី​១០ ដែលមាន​រាង​ជា​សាជី ដូចជា​ម្កុដ ៤ ជ្រុង​ព្នាយ ប្រថាប់​ដោយ​អាគារ​និង​គុហា​តូចៗ​ចំនួន ១២ នៅតាម​ជណ្តើរ ដើម្បី​តម្កល់​ព្រះ​សិវលិង្គ ដ៏​ជាទីគោរព​សក្ការៈ ។​
​    ​វិសាលភាព និង​ទ្រង់ទ្រាយ​ដ៏​សមសួន​នេះ ធ្វើ​ឲ្យ​គេ​រំភើបចិត្ត​យ៉ាង​ក្រៃលែង នៅពេលដែល​គេ​ឈរ​នៅលើ​ប្រាសាទ​នេះ ហើយ​ចោល​កន្ទុយភ្នែក​ទៅ​ទេសភាព​ជុំវិញ ។ ប្រាសាទប្រែរូប​មាន​កំពែង​ពីរ​ជាន់ ធ្វើ​អំពី​ថ្មបាយក្រៀម ដោយមាន​ទ្វារ​ចូល​ចំនួន ៤ មួយ​នៅ​ជ្រុង​នីមួយៗ ។ រីឯ​តួ​ប្រាសាទ​វិញ មាន​រាង​ជា​សាជី ដែលមាន​ជណ្តើរ​មាន​កាំ​ជា​ថ្នាក់ៗ សម្រាប់​ទ្រ​តួ​ប្រាសាទ ដែលមាន​ចំនួន ៥ ។ ម្យ៉ាងវិញទៀត តាមរយៈ​ជណ្តើរ​ទាំងនោះ គេ​អាច​ទៅកាន់​ប្រាង្គ​ប្រាសាទ​ទាំងនោះ យ៉ាង​ងាយស្រួល​ដែរ ។​
​    ​នៅ​ផ្នែក​ខាងកើត​នៃ​កំពែង​ខាងក្រៅ គេ​ឃើញ​មាន​ប្រាង្គ​ប្រាសាទពីរ​ក្រុម ស្ថិត​ម្ខាង​នៅលើ​គ្រឹះ​ដ៏​រឹងមាំ​មួយ ។ ហើយ​ប្រាង្គ​នីមួយៗ​មាន​ប្រវែង​ប្រមាណ​ជា ៥ ម៉ែត្រ ក្នុង​មួយ​ជ្រុង ។​
​     ​ដូច​ពោល​ខាងលើ ប្រាសាទប្រែរូប គឺជា​ប្រាសាទភ្នំ ដែល​តំណាង​ឲ្យ​ភ្នំ​សុមេរុ ដែល​ស្ថិត​លើ​ទេព​ស្ថាន​ត្រៃ​ត្រឹ​ង្ស ។ ម្ល៉ោះហើយ​ប្រាង្គ​កណ្តាល​មាន​ភាព​ធំ ហើយ​ល្អ​ប្រណីត​ជាងគេ គួរ​ឲ្យ​ស្ញប់ស្ញែង ហើយ​បើ​គេ​ប្រៀបធៀប​នឹង​ប្រាង្គ​ដ៏​ទៃៗ គេ​មាន​អារម្មណ៍​ថា ឧត្តមភាព​នៃ​សំណង់​នេះ គួបផ្សំ​និង​លិង្គ​រាជ ពិតជា​គ្របដណ្តប់​សង្កត់​លើ​ប្រាង្គ​ឯទៀតៗ ដែល​ស្ថិតនៅ​ជុំវិញ ។

ក្តារ​មឈូស​នៅ​ប្រាសាទប្រែរូប (​ម​.​ត ២០០៤)

​     ​សូម​ជម្រាប​ផងដែរ​ថា គំនិត​ផ្សេងទៀត​ដែល​គាំទ្រ​ការបកស្រាយ ដែលថា ប្រាសាទប្រែរូប​គឺជា​កន្លែង​តម្កល់​ព្រះ​អដ្ឋិធាតុ​ស្តេច គឺ​លិង្គ​រាជ​នៅក្នុង​ប្រាង្គ​កណ្តាល ខាងលើនេះ ដែលមាន​ឈ្មោះថា រា​ជេ​ន្ទ្រា​បាត្រ​ស្វរៈ ។ នេះ​បញ្ជាក់ថា លិង្គ​នេះ​គឺ​តំណាង​ឲ្យ​លិង្គ​របស់ ព្រះមហាក្សត្រ​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន ពិតៗ​ឥត​ក្លែងក្លាយ ។​
​    ​សូម​ជម្រាប​ផងដែរ​ថា នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា​សម័យបុរាណ ពាក្យ ស្វរៈ ជា​ពាក្យ​សំ​ស្រឹ្ក​ត​មានន័យថា ព្រះ​សិវៈ ដែលជា​ទេវតា​នៃ​ភ្នំ​តែ​ក្នុង បរិបទ​ខ្មែរ​ពាក្យ​នេះ​តំណាង​ឲ្យ​ព្រះ​បដិមា របស់​ព្រះរាជា​វិញ ។ ដូច្នេះ​មានន័យថា រា​ជេ​ន្ទ្រា​បាត្រ​ស្វរៈ គឺជា​ចម្លាក់​របស់​ព្រះ​រាជេន្ទ្រ​វរ្ម័ន ដែលជា​ព្រះអាទិទេព​ខ្មែរ​ពិតៗ សម្រាប់​ធានា​វឌ្ឍនភាព​និង​និរន្តរភាព​នៃ​ទឹកដី​កម្ពុជា​ឲ្យ​គង់វង្ស ។​
​     ​ដើម្បី​មូលហេតុ​សាសនា ព្រះអង្គ​ក៏បាន​ស្ថាបនា​ប្រាសាទ​ដ៏​សំខាន់​មួយទៀត គឺ​ប្រាសាទ​មេបុណ្យ នៅ​ទិស​ខាង​បូព៌ា ដែលមាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀង​នឹង​ប្រាសាទ​ខាងលើ​នេះដែរ ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ)

No comments:

Post a Comment