Thursday, September 29, 2011

ប្រភព​នៃ​ឥរិយាបទ​ប្រថាប់ របស់​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​២ នៅ​សម័យអង្គរ​

​នៅលើ​ជញ្ជាំង​ថែវ​ប្រាសាទអង្គរវត្ត​ផ្នែក​ខាងលិច គេ​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​មួយ ដែល​បង្ហាញ​អំពី​ទិដ្ឋភាព​ព្រះបាទ​សុ​វិ​យា​វរ្ម័នទី​២ កំពុង​ប្រថាប់​នៅ​កណ្តាល​ព្រះបរមរាជវាំង ក្នុង​ឥរិយាបទ​រាជ​សិលា ពោលគឺ​ទ្រង់​គង​ពែនភ្នែន យ៉ាង​សង្ហា​នៅលើ​បល្ល័ង្ក​មួយ​លំអ​ដោយ​នាគរាជ ដោយ​ព្រះបាទ​មួយ​សំ​យ៉ុង​ចុះក្រោម ។​
​    ​នៅ​ពី​ខាងមុខ​ត្រង់ គេ​ឃើញ​មាន​សព្វ​មុខមន្ត្រី​កំពុង​លុតជង្គង់​សម្តែង​គារវកិច្ច​ថ្វាយ​ទ្រង់ ក្នុងខណៈដែល​ពួក​អាមាត្យ​បាំង​ក្លស់​ផ្លិត និង​ស៊ែរ​ដេញ​មូស​យ៉ាង​ស្រគត់ស្រគុំ ។​
​នៅ​ជុំវិញ​ព្រះ​ហា​ក្សត្រ គេ​ឃើញ​មាន​ពួក​ព្រាហ្មណ៍​បុរោហិត ទុក​សក់វែង ស្លៀកសំពត់​លំអ​ដោយ​ក្បាច់រចនា​តូចឆ្មារ​ព្រមទាំង​ពួក​មន្ត្រីជាន់ខ្ពស់ នៃ​ព្រះបរមរាជវាំង នា​សម័យ​នោះ ។ ទិដ្ឋភាព​មួយ​ដែល​ទាក់ទាញ​អារម្មណ៍​របស់​យើង គឺ​ក្នុងចំណោម​ពួក​ព្រហ្ម​ណ៍​ទាំងនោះ​មាន​ព្រាហ្មណ៍​ម្នាក់​ដែល​អាចជា​ព្រះ​ បរមគ្រូ​របស់​ព្រះមហាក្សត្រ​សូត្រធម៌​ដោយ​ដៃ​ប្រឡេះ​គ្រាប់​ផ្គាំ ហាក់​កំពុង​អំពាវនាវ​បួងសួង​ឲ្យ​ព្រះអាទិទេព​អង្គរ​ផ្តល់​ចំពោះ​ ព្រះមហាក្សត្រ និង​នគរ​ខ្មែរ​នូវ​វិបុល​សុខ និង​សិរិ​សួស្តី ។ ឋានានុក្រម​នៃ​ពួក​នាម៉ឺន​មន្ត្រី​អាច​គូសបញ្ជាក់​តាមរយៈ​សម្លៀក​បំពាក់​ ប្រកបដោយ​ក្បាច់ក្បូរ ឬ​សាមញ្ញ ។​

ព្រះបាទ សុរិយា​វរ្ម័នទី ២ ស្ថិតក្នុង​ឥរិយាបថ រាជា​លីលា លើ​ប្រាសាទ​អង្គ​វត្ត ចម្លាក់​ព្រះ​កុ​បេ​រ៌ លើ​ជញ្ជៀន​ស្ពាន់ កម្ម​សិទ្ធ​ឯកជន និង ចម្លាក់​លើ​ត្បូង​កែវ អង្គរបុរី សម័យ​នគរ​ភ្នំ ស​.​តទី ៣-៤ (​សារមន្ទីរ​ជាតិពន្ធុវិទ្យា​ទួលគោក​, ម​.​ត ២០០៩)​

​     ​នៅ​ផ្នែក​ខាងក្រោម​គេ​ឃើញ​ក្រុម​បរិវារ​ជា​ស្ត្រី ដែល​នៅ​ដៃ​មាន​កាន់​នូវ​ដ​ង្វា​យ​ផ្សេងៗ ។ ពួក​ស្ត្រី​ទាំងនោះ​ខ្លះ​ពាក់​ខ្សែក កងដៃ​ធម្មតា​ខ្លះទៀត​ជា​ស្រីស្នំ​ពួកគេ​ពាក់​គ្រឿងអលង្កា​មានតម្លៃ ដូចជា​មកុដ និង​ខ្សែ​កមាស​ជាដើម ។
​    ​ដូច​ទើប​ពិពណ៌នា​រួច ស្តេច​ខ្មែរ​សម័យអង្គរ​អង្គ​នេះ​គង់​ធ្វើ​សវនាការ​ជាមួយ​សព្វ​នាម៉ឺន​ មន្ត្រី ដោយ​ទ្រង់មាន​ព្រះ​ហត្ថ​ធ្វេ​ង​ក្នុង​កាយវិការ​ប្រកបដោយ​ឫទ្ធី​អំណាច រីឯ​ខ្លួន​ដូច​ពែនភ្នែន​យ៉ាង​សមសួន ។ តើ​ឥរិយាបទ​នេះ​មាន​ប្រភព​មកពីណា​?
​     ​ការសិក្សា​អំពី​ឥរិយាបទ​ដៃ និង​ដងខ្លួន​របស់​ព្រះ​ពុទ្ធរូប និង​ទេវរូប​បុរាណ​នានា នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា បាន​ឲ្យ​ដឹង​យ៉ាង​ជាក់ច្បាស់​ថា​ព្រះមហាក្សត្រ​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​២ កំពុងស្ថិត​ក្នុង​ឥរិយាបទ​រាជា​លីលា ។ ដូច្នេះ​មានតែ​ព្រះមហាក្សត្រ​ទេ ដែល​ទ្រង់​អាច​ប្រថាប់​ក្នុង​ឥរិយាបទ​នេះ​បាន ។​
​    ​សូមជម្រាបថា សារមន្ទីរ​ជាតិ​ពុទ្ធ​វិទ្យា​ឯកជន នៅ​ទួលគោក​ក្បែរ​សាលា​ឥន្ទ្រ​ទេវី​មាន​វត្ថុ​សិល្បៈ​ថ្មី និង​បុរាណ​ជាច្រើន ដែល​មកពី​អង្គរបុរី ហើយ​ក្នុងចំណោម​ត្បូង​កែវ​ស្ល​មួយចំនួន​គេ​ឃើញ​មាន​រូប​អាទិទេព​ខ្លះ​ ស្ថិតក្នុង​ឥរិយាបទ​ដូចគ្នា នឹង​ព្រះបាទ​សុរិយា​វរ្ម័នទី​២ ។​    ​ដូច្នេះ​ប្រការនេះ​គាំទ្រ​ទស្សនៈ​ដែល​ស្តីពី​ប្រភព​បុ​រេ​អង្គរ​នៃ​ឥរិយាបទ ​ប្រថាប់​របស់​ស្តេច​ខ្មែរ នា​សម័យអង្គរ ។ នេះ​ជាហេតុ​នាំ​ឲ្យ​យើង​សន្និដ្ឋានបានថា ព្រះមហាក្សត្រ​ខ្មែរ​ចាប់ពី​ដើម​សតវត្ស​ទី​១ ដល់​សតវត្ស​ទី​១៣-១៤ ទ្រង់​រមែងតែ​ប្រថាប់​ពែនភ្នែន​តាម​លំនាំ​ស្តេច​ឥណ្ឌា តែ​នា​សម័យ​ក្រោយៗ​មក​រហូតដល់​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន​ប្រពៃណី ’​ជា​ផ្លូវការ​” នេះ​មិន​រក្សា​ឲ្យ​បាន​គង់វង្ស​ឡើយ​ដោយ​របត់​សង្គម​វប្បធម៌ ៕ (​ម​.​ត្រា​ណេ​)

No comments:

Post a Comment